Nationaal Programma Onderwijs

2. Planningsbegeleiding Plannen is één van de moeilijkste executieve vaardigheden om te ontwikkelen voor onze jeugd, aangezien we dit doen met onze prefrontale cortex, het voorste gedeelte van ons brein dat pas rond het 25 e levensjaar volledig is uitontwikkeld. Hoe goed een Elektronische LeerOmgeving als Magister of Somtoday ook ingevuld wordt, een goed overzicht krijgt de leerling pas echt met een papieren planagenda. Daarom adviseren wij ook om minimaal de eerste twee schooljaren schoolbreed met een uniforme planagenda te werken en leerlingen te trainen om hier effectief mee te werken. Om een goed schoolritme en -routine te ontwikkelen is leren plannen een essentiële vaardigheid. Januari 2021 heeft Studielift een eigen planagenda ontwikkeld, gebaseerd op het succesvolle 5-stappenplan om effectief te leren plannen . Training Voor scholen die minimaal 100 planagenda’s afnemen is er kosteloos twee maanden lang een on demand webinar ‘leer effectief plannen in 5 stappen’ beschikbaar voor docenten en mentoren. Kijk o p https://www.studielift-planagenda.nl/index.html voor meer informatie en preview van de planagenda en het boekje Leertips. Materiaal Ouderbetrokkenheid Goed plannen leer je niet zomaar, daar heb je, zeker in de onderbouw, echt nog wel wat hulp bij nodig. Ondersteuning van ouders is hierbij van groot belang. Om ouders een betrokken rol te geven bij het goed leren plannen en organiseren van al het huiswerk, kan er desgewenst een webinar op maat gemaakt worden, waarin ouders tips krijgen om hun kind te ondersteunen bij het maken van haalbare en realistische planningen. 9

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=