Nationaal Programma Onderwijs

Het Nationaal Programma Onderwijs Het Nationaal Programma Onderwijs richt zich op effectieve interventies , zowel generiek als voor specifieke doelgroepen. Onder de aanbevolen aanvullende interventies buiten het reguliere onderwijs vallen onder andere studiebegeleiding en planningsbegeleiding . Daarnaast dienen scholen maatregelen in te voeren die gericht zijn op metacognitie en zelfregulatie . Zelfregulatie is het menselijk vermogen om grip te krijgen op je gedachten, emoties en gedrag. We gebruiken het om door alledaagse situaties te navigeren en om met andere mensen samen te werken. Het betekent dat je een beetje afstand van jezelf neemt, zodat je goed naar jezelf kunt kijken, en dat je jezelf door verschillende situaties heen coacht. Bijvoorbeeld door jezelf toe te spreken en aanwijzingen te geven, aan te moedigen zodat je je wat gemotiveerder voelt en te stoppen wanneer dat nodig is. Zelfregulatie wordt mogelijk gemaakt door de ontwikkeling van executieve functies en capaciteiten. Executieve functies zijn psychische processen die vanaf de kindertijd tot in de volwassenheid ontwikkelen. Deze processen maken het voor mensen mogelijk om problemen op te lossen, zichzelf te beheersen, te reflecteren, vooruit te kijken, met emoties om te gaan en doelen te stellen. Executieve functies zijn essentieel voor het omgaan met nieuwe situaties en vormen, samen met de executieve capaciteiten, de bouwstenen voor het overkoepelende vermogen tot zelfregulatie. (bron hsleiden – lectoraat GGZ) Metacognitie zegt iets over het vermogen om zelfstandig taken uit te voeren, het probleemoplossend denkvermogen en het na kunnen denken over het eigen denken (Guare & Dawson, 2010). Het betreft de kennis en vaardigheden om het eigen denken, handelen en leren te organiseren, te sturen en te controleren. Het gaat dan om vaardigheden voor taakoriëntatie (wat moet ik doen?), doelen stellen (wat moet ik bereiken?), plannen (hoe bereik ik dat doel?), systematisch werken (stap-voor-stap), jezelf monitoren tijdens de uitvoering (maak ik geen fouten, begrijp ik alles?), na afloop evalueren (klopt het antwoord?) en reflecteren (wat kan ik hiervan leren?). Leerlingen met goede metacognitieve vaardigheden hebben de leiding over hun eigen leerproces waardoor zij een leertaak effectiever kunnen uitvoeren. In deze brochure vind je een uiteenzetting van het aanbod van Studielift passend binnen de kaders van het Nationaal Programma Onderwijs. De programma’s zijn geschikt voor vo - en mbo- scholen en zijn gericht op de drie thema ’ s: 1. Studiebegeleiding 2. Planningsbegeleiding 3. Maatwerk binnen mentoraat In bijlage 3 tref je een korte samenvatting van het programma, het hele programma met toelichting vind je via https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/onderwijs-en-kinderopvang/nationaal- programma-onderwijs. 2

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=