Nationaal Programma Onderwijs

van tot en met 31 augustus. De huidige regeling is uitgeput. Slechts een gering deel van de leerlingen wordt met deze middelen bereikt. Om op korte termijn achterstanden in te halen worden extra middelen vrijgemaakt voor aanvullende aanvragen. Bijlage regeling De coronapandemie heeft grote gevolgen, er is in het afgelopen jaar bij veel leerlingen een vertraging op hun individuele leerlijn ontstaan ten opzichte van andere schooljaren. Een vertraging in de leerlijn van drie maanden in groep 8 kan oplopen tot een vertraging van een jaar aan het eind van middelbare school. De crisis veroorzaakt niet alleen vertragingen in de cognitieve ontwikkeling, er zijn ook vertragingen in sociaal-emotionele en executieve ontwikkeling opgelopen. Goed leren gaat ook over het vermogen om goed te plannen en te organiseren en gemotiveerd te zijn om leerstof op te nemen. Het gaat om ontwikkelingsbehoeften op cognitief, executief en sociaal-emotioneel vlak. Daarbij gaat het om de brede opdracht voor het onderwijs namelijk de cognitieve ontwikkeling, de ontwikkeling van de executieve functies, sociale ontwikkeling en het mentale welbevinden van alle leerlingen en in het bijzonder van leerlingen in een kwetsbare positie. De inzet van alle betrokken partijen en de maatregelen is niet vrijblijvend. Scholen krijgen de ruimte om op maat effectief bewezen maatregelen te nemen – gerelateerd aan de geconstateerde vertragingen - maar er is geen ruimte om niet mee te doen. Korte termijn: start komende maanden Voor de zomer van 2021 worden de eerste interventies gestart. Deze interventies lopen door in de middellange termijnaanpak die na de zomervakantie start. Tot slot is het wenselijk dat ook ouders actief worden betrokken bij de analyse van behoeften en wensen van kinderen en leerlingen. Interventies die verkend gaan worden voor de menukaart zijn bijvoorbeeld coaching van leraren, ouderbetrokkenheid, maatregelen gericht op meta-cognitie en zelfregulatie. Scholen starten in het schooljaar 2021-2022 met de inzet van de gekozen interventies. Scholen houden zicht op de ontwikkeling van leerlingen en stellen hun meerjarenplan daarop bij. Scholen krijgen de ruimte om effectief bewezen maatregelen te nemen die passen bij de context van de school, maar er is geen ruimte om niet mee te doen. Er vindt intelligente verantwoording plaats over de gemaakte keuzes, zonder grote uitvoeringslasten. De totale benodigde middelen voor de po/vo-component van het Nationaal Programma worden geraamd op ongeveer € 5,8 miljard, verspreid over twee en een half jaar. Van dit bedrag ziet ongeveer € 500 miljoen op maatregelen op de korte termijn, zoals het uitbreiden van de subsidie voor het de inhaal-en ondersteuningsprogramma’s, de subsidie voor extra hulp voor de klas en de kosten voor het op korte termijn inventariseren van de onderwijsachterstanden die zijn ontstaan als gevolg van Covid-19. 1 7

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=